بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین

نویسنده : admin

1

زمان مطالعه : دقیقه
بهداشت و سلامت تناسب اندام مقالات مکمل

14ژوئن2020|12: 07

بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین

چرا مصرف مولتی ویتامین اهمیت دارد و چه ساعتی مناسب ترین زمان برای مصرف و جذب ویتامین ها است؟

این سوالاتی هستند که در مورد مولتی ویتامین ها پرسیده می شود و خیلی ها به دنبال جواب آن هستند.

شما حتی اگر از یک برنامه غذایی مناسب برخوردار باشید در حد درصد کمی هم که باشد لازم است نیازهای تغذیه ای بدن از طرق مصرف مولتی ویتامین ها برطرف شود.

اگر هم ورزشکار هستید و یا رژیم دارید مصرف مولتی ویتامین ها ضرورت بیشتری پیدا می کند.

 

مولتی ویتامین چیست و چرا مصرف مولتی ویتامین‌ها مهم است؟

مولتی‌ ویتامین‌، مکمل‌های حاوی انواع ویتامین و مواد معدنی مختلف هستند که در اشکال مختلف مصرف قرص یا شربت به بازار عرضه می‌شوند.

مولتی ویتامین ها هیچ وقت نمی‌توانند جایگزین مواد غذایی باشند، اما در شرایطی که رژیم و سبک غذایی شما نیاز بدن را تأمین نکند اینجاست که باید از مولتی ویتامین ها استفاده کنید.

مصرف مولتی ویتامین ها به عنوان مکمل در کنار مواد غذایی، نه تنها موجب تأمین نیازهای تغذیه‌ای تأمین نشده از غذاها می‌شود بلکه در بسیاری موارد موجب پیشگیری یا کاهش عوارض یک بیماری می‌شود.

برای مثال مصرف فولیک اسید در کم خونی و یا قرص‌های کلسیم + ویتامین D در پیشگیری یا کاهش عوارض پوکی استخوان و حتی پیشگیری از سرطان!

 

چه زمانی نیاز به مصرف مولتی ویتامین مینرال است؟

مولتی ویتامین مینرال به ویتامین‌ها و مواد معدنی گفته می‌شود که هر فردی با داشتن یک رژیم غذایی سالم می‌تواند آنها را بدست بیاورد.

اما اگر به دلایلی از برنامه غذایی مناسبی برخوردار نباشد، بهتر است با تشخیص و تجویز پزشک، از مولتی ویتامین مینرال استفاده کند.

 

موارد مصرف و فواید مولتی ویتامین مینرال

  • تامین کردن املاح و ویتامین‌های مورد نیاز بدن
  • ارتقا سلامتی بدن
  • تقویت سیستم ایمنی
  • ارتقا سلامت پوست و مو
  • تقویت و افزایش رشد مو
  • پیشگیری از ریزش مو
  • تقویت و افزایش رشد ناخن
  • درمان کم اشتهایی
  • افزایش وزن
  • درمان کم خونی ناشی از فقر آهن

مولتی ویتامین

بهترین زمان برای مصرف مولتی ویتامین ها چیست؟

معمولا” برای خیلی‌ها پیش آمده که شنیده‌اند، صبح‌ها یا شب قبل از خواب بهترین زمان برای مصرف مولتی ویتامین ها است، یا شاید هم شنیده باشید که مصرف آن ها با غذا جذب بهتری دارد.

به عنوان مثال خیلی ها خوردن کلسیم را در شب پیشنهاد می کنند زیرا کلسیم در شب مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین به دلیل اینکه کلسیم می تواند زمانی که در رختخواب هستید به خوابیدن تان کمک کند.

همچون خوردن یک لیوان شیر را قبل از خواب به خاطر بسپارید.

بیشتر پزشکان و متخصصان تغذیه معتقدند که خوردن ویتامین ها و املاح در زمان هایی می تواند جذب بیشتری داشته باشد یا برعکس همراه کردن آن ها با بعضی از خوراکی ها می تواند از اثربخشی آن ها بکاهد. اما در مجموع وعده نهار را می توان به عنوان بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین شناخت.

اما قرص آهن باید با معده خالی باشد و از نوشیدن لبنیات با آن خودداری کنید.

 

روش مصرف مولتی ویتامین

مولتی ویتامین مینرال را هرگز با  لبنیات، چای، قهوه، مکمل‌های کلسیم یا آنتی‌اسیدها حاوی کلسیم مصرف نکنید چون جذب مکمل در بدن را کم و یا از بین می‌برد.

هیچ وقت بیش از دوز توصیه شده مولتی ویتامین مینرال مصرف نکنید. چون مصرف بیش از حد ویتامین‌های محلول در چربی که شامل ویتامین A ، D ، E یا Kمی‌شود؛ عوارض جانبی را به دنبال دارد.

 

چرا مصرف مولتی ویتامین ها را همراه با غذا پیشنهاد می‌کنند؟

ویتامین های محلول در چربی برای جذب به چربی نیاز دارند بنابراین آن ها باید همیشه با غذاهایی که چربی دارند مصرف شود.

این ویتامین ها شامل ویتامین A، ویتامین D ، ویتامین E، و ویتامین K  هستند. در مورد مجموعه ای از ویتامین‌های گروه B مثل B 1 تا B 12 گفته می شود چون ما در حالت عادی این ویتامین‌ها را که از جمله ویتامین های محلول در آب هستند با غذا دریافت می‌کنیم پس بهتر است این ویتامین‌ها هم همزمان با خوردن غذا به خصوص میوه ها و سبزی‌ها مصرف شوند.

ویتامین‌های محلول در آب مانند انواع ویتامین‌های B و C، الزاماً نیازی نیست همراه با غذا مصرف شوند، چه آنها را صبح بخورید چه شب، به راحتی جذب خواهند شد. دقت کنید که ویتامین C نباید قبل از خواب مصرف شوند چون ماده ای محرک است و شخص را بیدار نگاه می دارد.

 

چرا نباید خودسرانه مولتی ویتامین مصرف کنید؟

همیشه توصیه می‌شود مصرف این مکمل با تجویز پزشک باشد، چرا با تشخیص پزشک؟

چون میزان نیاز و تغذیه یک فرد ورزشکار با یک فرد معمولی بسیار متفاوت هست، همینطور شرایط یک سالمند با یک کودک. دقت کنید اشخاص به قند خون بالا و دیابت، کسانی که مشکلات کلیوی دارند و یا چنانچه داروی دیگری مصرف می‌کنید برای جلوگیری و اطلاع از تداخل دارویی و برای تجویز بهتر و کسب حداکثر نتایج، قبل از مصرف حتما با پزشک مشورت کنید.

از مصرف خودسرانه مولتی ویتامین ها خودداری کنید. مصرف خودسرانه ویتامین می تواند به سلامتی آسیب برساند.

 

آیا مصرف مولتی ویتامین عوارض دارد؟

از مهمترین موارد هنگام مصرف مولتی‌ ویتامین‌ در نظر گرفته میزان مصرف آن است، چرا که مصرف برخی از ویتامین‌ها در دُزهای بالا موجب ایجاد مشکل در بدن و برای سلامتی مضر خواهد بود.

از عوارض رایج مصرف مولتی‌ ویتامین‌ می‌توان به یبوست، اسهال و یا ناراحتی معده اشاره کرد.

هر چند که این عوارض معمولا موقت هستند اما چنانچه هر یک از این عوارض برای مدتی طولانی باقی ماند یا بدتر شد، یا در صورت بروز هر نوع حساسیت مانند خارش، جوش، تورم (مخصوصا در ناحیه صورت، دهان و گلو) و سرگیجه شدید حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

هنگام مصرف به این نکته توجه کنید

فیبر زیاد (مانند پوست میوه و یا سبزیجات) در روده می‌تواند مانع جذب برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی شود، زیرا به عنوان یک پوشش برای روده عمل می‌کند، بنابراین بهتر است قبل از مصرف فیبر ویتامین استفاده نکنیم.

اگر از فیبر خوراکی هم برای رفع یبوست یا کاهش وزن استفاده می کنید، بهترین زمان برای جذب آن صبح است و لازم است که قرص های مکمل ویتامینی و املاح همراه با آن میل نشوند. آهن نیز همراه با فیبر به خوبی جذب نمی‌شود.

قبل از خرید و مصرف مولتی ویتامین این موارد را به خاطر بسپارید

از ویتامین‌هایی استفاده کنید که برچسب شرکت‌های تولیدکننده مطمئن و معروف را دارند.

به این ترتیب اطمینان خواهید داشت که محصول مربوطه، واقعا حاوی همان مواد و ترکیباتی است که روی برچسب آن چاپ شده است.

سن، جنسیت و شرایط جسمی خود را همواره در نظر بگیرید و مولتی ویتامینی را انتخاب کنید که فرمول آن مخصوص شرایط شما باشد.

از مکمل‌هایی استفاده کنید که فاقد هر نوع ماده مضر مثل قند، گلوتن یا رنگ‌ها و طعم دهنده‌های مصنوعی باشند.

 

تهیه و تنظیم:تن آزما

 


در ادامه بخوانید:

کراتین را چطور مصرف کنیم که میزان جذب آن افزایش یابد ؟

 


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *