چگونگی تاثیر ویتامین C بر فشار خون  

نویسنده : admin

1

زمان مطالعه : دقیقه
بهداشت و سلامت تغذیه مقالات

12اکتبر2020|19: 15

فشار خون و تاثیرات ویتامین C

فشار خون و تاثیرات ویتامین C

اگر میزان فشار خون شما در مرز بالا رفتن است و پزشکتان هنوز برایتان دارو تجویز نکرده ، ممکن است ؛ خودتان در مورد انجام راهکارهای طبیعی برای کاهش فشار خون تلاش کنید.

در حالی که غذاها و مکمل های خاصی وجود دارند که می توانند فشار خون را نسبتا کاهش دهند ولی بهترین راهکار ، سبک زندگی سالم است.

از استراتژی هایی که در کاهش فشار خون کمک کننده هستند، می توان به کاهش وزن ، ورزش کردن و پایبند بودن به یک رژیم غذایی کامل

و دارای ارزش غذایی زیاد که حاوی میوه ها و سبزیجات غنی از پتاسیم باشد، اشاره نمود. برای بعضی افراد جای سوال است که آیا ویتامین C در کاهش فشار خون واقعا موثر است یا خیر.

آیا ویتامین C می تواند فشار خون را کاهش دهد؟

ویتامین C یک ویتامین آنتی اکسیدانی است بدین معنی که باعث کاهش تنش اکسایشی می گردد. این ویتامین نقش کلیدی در تقویت سیستم ایمنی و سلامت بافت پیوندی بدن ایفا می کند.

همچنین در التیام زخم و جراحت ها کمک کننده بوده و باعث افزایش جذب آهن موجود در غذای مصرفی می گردد. بهترین منبع این ویتامین میوه ها و سبزیجات هستند و غذاهای حیوانی ، فاقد یا دارای مقادیر بسیار کم ویتامین C هستند. بنابراین طبق گفته ی ” لینوس پاولینگ” اگر به اندازه کافی میوه وسبزیجات مصرف نکنید ، ممکن است با کمبود این ویتامین مواجه شوید.

طبق بیانات ” جان هاپکینز” مصرف دوزهای بالاتر مکمل های ویتامین C می تواند فشار خون را کاهش دهد.

این نتایج بر اساس 29 مطالعه تصادفی کنترل شده بر روی افرادی که در طول دوره های مختلف ویتامین C مصرف کردند ،بدست آمده است. میزان توصیه شده روزانه (RDA) ویتامین C ، 75 میلی گرم برای زنان و 90 میلی گرم برای مردان است. نتیجه این بود که بیماران دارای فشار خونی که روزانه 500 میلی گرم ویتامین C (یعنی 5 برابر RDA) را مصرف کردند؛ کاهش 5 میلی متر جیوه ای فشار خون را شاهد بوده اند. تاثیرات این آزمایش بر روی افرادی که بیماری فشار خون نداشتند؛ بسیار ملایم تر بود و در این افراد ، فشار خون بطور میانگین به میزان 3.84 میلی متر جیوه کاهش یافته بود.

ولی با این وجود ، هنوز هم بعضی از افراد مصرف ویتامین C را به مصرف داروهای کاهنده فشار خون ترجیح می دهند. شمار کمی از افراد معتقدند که ویتامین C یک تاثیر ملایم پیشاب آور بر روی کلیه ها می گذارد.

ویتامین C از طریق پاکسازی سدیم بدن موجب کاهش فشار خون می شود. روش دیگری که این ویتامین فشار خون را دستخوش تغییر می کند بوسیله بهبود عملکرد سلول های اندوتلیال (لایه درون رگی) است.

این کار از طریق افزایش گاز نیتریک اکسید (گازی که دیواره سرخرگ ها را منبسط می کند) انجام می گردد. هنگامی که سرخرگ ها منبسط شوند ، مقاومت ، نسبت به جریان خون افت پیدا کرده و در نتیجه به کاهش فشار خون منتهی می گردد.

 

آیا مصرف دوزهای بالای ویتامین C ، ایمن است ؟

علی رغم شواهد موجود مبنی بر اینکه مصرف بیش از 5 برابر RDA ویتامین C می تواند باعث کاهش فشار خون شود ؛مکمل های ویتامین C برای اکثر افراد مناسب است ولی مصرف بیش از 5 برابر میزان توصیه شده ی روزانه ، می تواند برای بعضی از افراد مشکل ساز شود. بعنوان مثال مصرف دوزهای بالای ویتامین C باعث حادتر شدن سنگ های کلیه ای متشکل از اگزالات کلسیم می شود.

اگر سابقه سنگ کلیه دارید ، بهتر است از مصرف دوز بالای این ویتامین اجتناب کنید.

بر اساس تحقیقات انجام شده ، مصرف روزانه بیش از 1000 میلی گرم ویتامین C ، ریسک بازگشت سنگ کلیه را افزایش می دهد. بالاترین محدوده دوز قابل تحمل این ویتامین 2000 میلی گرم به صورت روزانه است. مشکل دیگر مصرف دوز بالای این ویتامین ، عوارض جانبی گوارشی است . مصرف مکمل های ویتامین C می تواند منجر به اختلالات گوارشی ، دردهای شکمی و اسهال شود. میزان تحمل ویتامین C در بین افراد ، متفاوت می باشد. ممکن است فردی با مصرف روزانه 500 میلی گرم از این ویتامین هیچ مشکلی نداشته  باشد

ولی شخصی دیگر با مصرف همین دوز، دچار اسهال شود. بیماران دیابتی باید در مورد مصرف مکمل ویتامین C هوشیار باشند زیرا مکمل های این ویتامین باعث افزایش گلوکز خون در بعضی از این افراد می شوند. بعلاوه مطالعات بیانگر این است که مصرف روزانه بیش از 300 میلی گرم ویتامین C می تواند ریسک مرگ و میر ناشی از حملات قلبی در افراد دیابتی را افزایش دهد. همچنین ، ویتامین مذکور میزان جذب آهن را نیز افزایش می دهد و درصدی از جمعیت دنیا دارای عارضه ای بنام “هموکروماتوز” هستند .

اختلالی که باعث جذب و ذخیره مقادیر بسیار بالای آهن توسط بدن می شود. بعضی از افراد نوع خفیف تر این بیماری را داشته و حتی خودشان نیز آگاه نیستند. اگر این افراد دوزهای بالای  ویتامین C را مصرف کنند ، آهن بیشتری جذب بدنشان شده و میزان مخاطره انگیزی از آهن در کبد ، کلیه و سایر بافت های آنها تولید می گردد.  بنابراین بهتر است قبل از مصرف مکمل ویتامین C یا آهن ، با پزشک خود مشورت کنید.

آیا ویتامین C ، ریسک بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد؟

مطالعاتی در مورد تاثیر ویتامین C در بهبود بیماری های قلبی عروقی انجام شده است. اگر این ویتامین بتواند شمار حملات قلبی و همچنین فشار خون را کاهش دهد، پس شما دلیل کافی برای مصرف آن را دارید.

بعضی از مطالعات ، مزیت های متعادل تاثیر مصرف ویتامین C بر سلامت قلب را اثبات می کند ، اگرچه اکثر این مطالعات ، مشاهداتی است. آزمایش های تصادفی کنترل شده ، مزایای اندکی را نشان می دهد.

خلاصه

شواهد حاکی از آنست که مصرف روزانه حداقل 500 میلی گرم  ویتامین C ، منجر به کاهش ملایم فشار خون می گردد. اگرچه مصرف ویتامین C بصورت مکمل ، بخصوص در دوزهای بالا ، زیان هایی نیز دارد. راهکار دیگر، افزایش مصرف غذاهای غنی از ویتامین C ، نظیر میوه هاست و از بهترین منابع این ویتامین می توان به : مرکبات ، کیوی، پاپایا ، توت فرنگی و طالبی اشاره نمود.

بعضی از سبزیجات نیز سرشار از ویتامین C هستند نظیر: فلفل زنگ سان ، بروکلی و سیب زمینی شیرین ؛ اگرچه پختن این سبزیجات مقادیری از ویتامین C موجود در آنها را از بین می برد.بعضی از غذاهایی که به Super foods ( غذاهایی سرشار از ویتامین و مواد معدنی) معروف هستند نیز دارای مقادیر بالای این ویتامین هستند . این غذاها عبارتند از: میوه گل رز، اسرولا (گیلاس باربادوس) و کاموکامو. بعنوان مثال یک فنجان از اسرولا دارای 822 میلی گرم ویتامین C است .

بنابراین یک فنجان کامل اسرولا حاوی میزان ویتامین C بیشتری نسبت به مقدار مورد نیاز برای کاهش فشار خون است. همچنین شایان ذکر است که شما این مقدار ویتامین را از منابع غذایی دریافت می کنید نه مکملها .

اگر رژیم غذایی خود را با انواع سبزیجات و میوه ها پر کنید، ویتامین C بدنتان تامین شده و سلامت قلب و رگ های خونی نیز تضمین می گردد. بعلاوه ، میوه ها و سبزیجات ، ایده عال ترین منابع پتاسیم برای سلامتی قلب بوده و دارای فیتونوتریت هایی با تاثیرات ضد التهابی هستند. امروزه ، مطالعات نشان می دهد که التهاب، هدایت کننده بیماریهای قلبی عروقی نیز هست. بنابراین غذاهای دارای منشا گیاهی را بیشتر مصرف کنید.

 

 

 

تهیه و تنظیم: تن آزما

 

[su_note note_color=”#5abf5d” text_color=”#000000″ radius=”18″]

در ادامه بخوانید: واقعیتی در مورد ویتامین ث

[/su_note]

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *