انگیزه یا انضباط شخصی ؟ کدامیک برای رسیدن به تناسب اندام مهم تر است؟

نویسنده : admin

1

زمان مطالعه : دقیقه
تناسب اندام روانشناسی ورزشی علم تمرین مقالات

18ژانویه2022|18: 15

انگیزه یا انضباط شخصی

آیا برای رسیدن به تناسب اندام یکی بر دیگری برتری دارد؟

پایبند بودن به یک روال روزمره برای رسیدن به تناسب اندام آسان نیست. در این دنیای پرمشغله، موضوعات بسیار زیادی ، از مشکلات خانوادگی گرفته تا تعهد های کاری ،با هم رقابت می کنند. هنگامی که شما از جهات مختلف، برای رسیدن به هدف تلاش کنید ، سالم ماندن و صرف نظر کردن از پیوستن به تعهدهای کاری پرفشارتر، آسان می گردد.

اصلا تعجب آور نیست که بدانید بسیاری از افراد ، میزان فعالیت بسیار کمی نسبت به حالت طبیعی داشته و همین کمبود فعالیت با بروز مشکلات سلامتی مزمن، بخصوص چاقی و دیابت نوع 2 ،رابطه مستقیم دارد.

چرا پایبند بودن به یک برنامه تناسب اندام برای بسیاری از افراد مشکل است؟ برخی افراد ، دلیل این را کمبود انگیزه می دانند. این انگیزه همان چیزی است که شخص  را صبح از خواب بیدار کرده که کتونی خود را بپوشد و به تمرین برود.

 

اما براستی آیا داشتن انگیزه ، مهم ترین عامل تعیین کننده موفقیت در تناسب اندام است؟

 

انگیزه چیست؟

اشتیاقی برای ایجاد تغییراتی در رفتار و رضایت از انجام این تغییرات

بله ، شما برای تغییر، باید اشتیاق و رضایت داشته باشید. البته انگیزه ،همیشه کمک کننده نخواهد بود . به عنوان مثال در صورت مواجه شدن با مانعی نظیر نداشتن وقت کافی برای تمرین، داشتن انگیزه نیز نمی تواند تاثیرگذار باشد.

دیگر خصیصه ای که در افراد موفق در زمینه تغییرات رفتاری وجود دارد، انضباط شخصی یا تادیب نفس است.

 

انگیزه

انضباط شخصی یا تادیب نفس چیست؟

توانایی راهنمایی کردن خود در راه رسیدن به اهداف. همچنین به معنی ظرفیت برداشتن قدم های مناسب و کارآمد، برای پیشرفت کردن از نقطه A به نقطه B است.

 

انضباط شخصی

انگیزه; انضباط شخصی کدام یک برای موفقیت در تناسب اندام حیاتی تر است؟

انضباط شخصی

انضباط شخصی یا تادیب نفس شما را وادار می کند که صبح زود از خواب بیدار شده و به تمرین کردن بروید و آلارم گوشی خود را 30 دقیقه دیگر به تعویق نیندازید. این خصوصیت باعث می شود که حتی روزهایی که انگیزه و اشتیاق کافی برای تمرین ندارید نیز سرحال باشید و به فعالیت بپ

ردازید.

در مقابل ، انگیزه غیرقابل پیش بینی است. در روزهایی که بخوبی استراحت کرده و حس خوبی دارید، ممکن است سوئیچ انگیزه شما روشن باشد ولی در سایر روزها، انگیزه بسیار کمی خواهید داشت. بنابراین هزاران دلیل در ذهنتان برای تمرین نکردن تداعی می شود. ولی اگر انضباط شخصی داشته باشید می توانید حتی در روزهایی که میزان انگیزه نزدیک به صفر است نیز به تمرین کردن بپردازید.

 

یک سخنران انگیزشی مشهور بنام ” زیگ زیگلار ” می گفت:

انگیزه ، زودگذر و انضباط شخصی ، پایدار است.

 

زیگ زیگلار

زیگ زیگلار

 

او درست می گفت

شما نمی توانید جهت بهبود تمرینات خود ، فقط بر روی انگیزه حساب باز کنید. روزهایی وجود دارد که شما برای تمرین اشتیاق بسیار کمی دارید و بدون انضباط شخصی قادر به تمرین کردن نخواهید بود. تا بحال، چه تعداد از افراد بواسطه ایجاد یک فضای احساسی قوی، به گفته های سخنران انگیزشی گوش فرا داده و افزایش انگیزه بسیار زیادی را در خودشان احساس کرده اند؟

و همچنین چه تعداد از این افراد، بعد از گذشت دو روز از سخنرانی، هنوز با انگیزه هستند؟

انگیزه می آید و می رود (بسیار زودگذر است) و شما نمی توانید برای موفقیت بلند مدت روی آن حساب باز کنید. ممکن است بعنوان یک جرقه برای شروع باشد ولی نمی تواند حمایت کننده باشد. برای این کار، شما به انضباط شخصی یا تادیب نفس نیاز دارید.

 

مزایای داشتن انضباط شخصی

آیا این خصوصیتی است که با آن متولد می شوید؟

آیا اگر این ژن در بدنتان وجود نداشته باشد، بد شانس هستید؟

از این شایعات فاصله بگیرید. انضباط شخصی یک مهارت اکتسابی است و کلید رسیدن به آن ، مانع شدن از تاثیر گذاری احساسات و عواطف بر روی پیشرفت می باشد.

یکی از روش های انجام این کار، اضافه کردن تمرین و رعایت رژیم غذایی به برنامه زندگی روزمره است.

اکثر افراد بصورت روزانه برای رفتن به سر کار خود، انضباط دارند ، زیرا دارای  یک تعهد ساختاری می باشند.

اگر در خانه ی اجاره ای زندگی می کنید، باید در طول هفته ساعت ها کار کنید و این حقیقت را پذیرفته اید که اگر کار خود را با موفقیت به انجام نرسانید، نمی توانید غذایی سر سفره خود بیاورید و نمی توانید از پس اجاره خانه بربیاید

 

چرا همین الگوهای کار را در رسیدن به تناسب اندام اعمال نمی کنید؟

چرا مدام به خودتان پیامد های تمرین نکردن را یادآور نمی شوید.

در صورت عدم تمرین ، به مرور زمان، دچار اضافه وزن شده، ترکیب بدنیتان بهم می خورد، ریسک بیماری های قلبی در شما افزایش یافته و احساس خوبی ندارید. اگر تمرین کردن را وارد برنامه زندگی خود کنید، یک تعهد بسیار قوی برای ورزش کردن در مواقعی که وقت آزاد دارید را دارا هستید.

این گونه دستاوردهای موفقیت آمیز به ندرت عملی می شوند زیرا مشغله و تعهدات دیگر در آن ها مداخله می کنند.

 

خبر خوب این است که انضباط شخصی می تواند آسان تر شود. هر چه بیشتر کارهای خود را با موفقیت به انجام رسانده و نگذارید که عواطف و احساسات بر تمرین یا عدم تمرین کردن شما اثر بگذارد، شما بسیار راحت تر می توانید با این قضیه کنار بیایید. همانگونه که تمرینات قدرتی ، عضلات شما را قدرتمند می سازد ، پایبند بون نیز انضباط شخصی را تقویت می کند.

 

برای رسیدن به اهداف خود عجله نکنید و صبور باشید

شما نمی توانید یک شبه عضله سازی کرده و یا انضباط شخصی خود را تقویت کنید.

بنابراین، پایبند بودن را ساده بگیرید زیرا زمان بر است.

برای شروع ، اهداف کوچک و قابل کنترل تناسب اندام را لحاظ کنید. تمرینات خود را با یک ساعت کامل تمرین کردن یا انجام سنگین ترین وزنه در حد توان خود، آغاز نکنید. با کوتاه کردن و کنترل زمان تمرین خود، موفقیت های کوچکی را می توانید ایجاد کنید.شدت و زمان تمرینات خود را ، در طول هفته ها یا حتی ماه ها افزایش دهید. رسیدن به اهداف کوچک ، اعتماد لازم برای برداشتن قدم های بزرگ تر را موجب می شود.

سعی کنید تا آنجایی که می توانید موانع احتمالی که شما را از رسیدن به اهدافتان باز می دارند را از بین ببرید. هر چه قدم های کمتری در راه رسیدن به پایبند بودن به تمرین بردارید، آسان تر می توانید آن را انجام دهید.

به همین دلیل است که در دستور کار قراردادن تمرین صبح زود در خانه به عنوان اولین فعالیت به محض بیدار شدن، مزیت های فراوانی دارد. از جمله این مزایا می توان به عدم نیاز به رانندگی کردن و همچنین نداشتن دغدغه فکری در مورد محل تمرین اشاره نمود. به محضی که آلارم زنگ خورد تمرین کردن را شروع کنید. این زمان تمرینی ، شخصی بوده و شما آن را برای سلامتی خود انجام می دهید.

 

خلاصه

انگیزه ، زودگذر و انضباط شخصی ، پایدار است.

بر روی پرورش انضباط شخصی کار کنید تا در روزهایی که کمبود انگیزه دارید ، کمک کننده باشد. برای اطمینان حاصل کردن از اینکه به اهداف خود پایبند هستید، یک استراتژی صحیح را در پیش گرفته، تمرینات خود را برنامه ریزی کرده و موانع سد راه خود را از میان بردارید.

همچنین در ابتدا با برداشتن قدم های کوچک شروع کنید زیرا رسیدن به هدف برایتان راحت تر می گردد.

مطالعات نشان می دهد افرادی که به تمرین کردن می پردازند، خود کنترلی بهتری را دارا می باشند. بنابراین اگر پایبند باشید ، یک حس تادیب نفس عالی در شما ایجاد شده و می توانید بر زندگی خود کنترل بیشتر و دقیق تری داشته باشید.

 

انضباط شخصی می تواند بر همه جنبه های زندگی فرد، تاثیرگذار باشد.

 

شما به کدامیک بیشتر اهمیت می دهید؟ انگیزه یا انضباط شخصی

 


در ادامه بخوانید: مهم ترین عامل برای موفقیت ، در تمرین با وزنه است؟


 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *