اگر دچار عدم تحمل لاکتوز باشید، می توانید پروتئین وی مصرف کنید؟

نویسنده : admin

1

زمان مطالعه : دقیقه
بهداشت و سلامت تغذیه مقالات مکمل

17اکتبر2020|47: 13

مصرف پروتئین وی و عدم تحمل لاکتوز 

مصرف پروتئین وی و عدم تحمل لاکتوز 

مکمل پروتئین وی در بین ورزشکاران و بدنسازان و افرادی که با وزنه تمرین می کنند، بسیار محبوب و مشهور است. “وی” یکی از دو نوع پروتئینی می باشد که از شیر گاو تهیه می گردد. پروتئین کازئین نوع دیگر آن است. پروتئین وی دارای مزیات زیادی از جمله: کنترل اشتها و کاهش وزن می باشد.

تحقیقات نشان می دهد که این مکمل باعث تحریک انسولین و حساسیت دو هورمون ضد اشتهای “پپتید-1 شبه گلوکاگون(GLP1)” و “کوله سیتوکینین(CCK)” می گردد.

در حیوانات پروتئین وی ضمن حفظ توده بدون چربی بدن ، استفاده از چربی به عنوان سوخت در حین فعالیت را نیز افزایش می دهد. همچنین به سادگی جذب و آماده استفاده توسط بدن می گردد.

از طرف دیگر، افرادی که از عدم تحمل لاکتوز رنج برده و نمی توانند فراورده های لبنی را مصرف کنند ، بعضی اوقات به واسطه اینکه وی از شیر گاو تهیه می شود از خوردن آن پرهیز می کنند.

 

 

آیا اگر دچار عدم تحمل لاکتوز باشید، باید از مصرف پروتئین وی اجتناب کنید؟

اول از هر چیز، هر کسی نیاز به مصرف پروتئین وی ندارد.

تامین پروتئین از منابع خوراکی طبیعی آسان تر و مقرون به صرفه تر است.

همچنین در مورد ضرورت مصرف مکمل های پروتئینی در ورزشکاران و بدنسازان شواهد بسیار کمی وجود دارد. میزان توصیه شده روزانه (RDA) پروتئین، 0.8 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن می باشد که افراد باید از طریق یک رژیم غذایی سالم ، آن را دریافت کنند.

ورزشکاران و بدنسازان به مصرف پروتئین بیشتری نیاز دارند . بعضی از متخصصان توصیه می کنند که این افراد باید تا حد 1.4 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن خود، پروتئین دریافت کنند. شما می توانید پروتئین بدن خود را از طریق منابع گوشتی بدون چربی، لبنیات کم چرب، تخم مرغ و منابع گیاهی تامین کنید. ولی اگر از رژیم غذایی خود به میزان کافی پروتئین دریافت نمی کنید، وی یک منبع پروتئینی با کیفیت است که بدن می تواند از آن برای ترمیم و رشد عضلات استفاده کند.

اضافه کردن یک اسکوپ پروتئین وی به اسموتی مورد علاقه خود باعث می شود که سیر کنندگی  آن افزایش یافته و همچنین تا ساعت ها بعد از خوردن آن ، نسبت به غذا خوردن اشتها نداشته باشید. همچنین در ریکاوری و ترمیم عضلات بعد از تمرینات قدرتی نیز موثر است.

خبر خوب این است که شما علی رغم داشتن عدم تحمل لاکتوز، باز هم می توانید پروتئین وی مصرف کنید.

افرادی که از این عارضه رنج می برند، با جذب لاکتوز کربوهیدراتی موجود در فراورده های لبنی مشکل دارند . این موضوع بدین دلیل است که بدن این افراد آنزیم های کافی برای تجزیه لاکتوز را تولید نمی کند.

عدم تحمل لاکتوز

هنگامی که افراد دارای عدم تحمل لاکتوز ، لبنیات مصرف کنند ، لاکتوز در مجرای گوارشی آن ها جذب نشده باقی می ماند . باکتری ها این لاکتوز را تخمیر کرده و در نتیجه این افراد معمولا دچار اسهال، نفخ معده و یا درد شکم می شوند.

بر اساس مطالعات، افراد دارای عدم تحمل لاکتوز باید به جای مصرف وی کنسانتره از وی ایزوله استفاده کنند. در هر قاشق غذاخوری وی ایزوله، کمتر از 0.1 گرم لاکتوز وجود دارد .

میزانی که افراد دارای عدم تحمل لاکتوز می توانند بدون حاد شدن علائم ، آن را مصرف کنند. اگر این عارضه را دارید، از مصرف وی کنسانتره اجتناب کنید زیرا این وی نسبت به نوع ایزوله آن ، دارای میزان قابل توجهی لاکتوز بیشتر است.

اگر به شیر گاو آلرژی دارید، هیچ نوع پروتئین وی برایتان توصیه نمی شود. هنگامی که به شیر حساسیت داشته باشید، بدن شما در برابر پروتئین های شیر انتی بادی تولید می کند.

این کار موجب آزاد سازی هیستامین شده که در نتیجه باعث تحریک یک سری علائم در بدن می شود که منجر به : کهیر ، سنگینی قفسه سینه، تنگی نفس، خس خس کردن سینه،اسهال و یا استفراغ گردد. در موارد حادتر ، می تواند تهدید کننده حیات باشد.

 اگر به شیر آلرژی دارید ، دور مصرف پروتئین وی را خط بکشید.

 

خلاصه

اگر شما تحمل مصرف لاکتوز را ندارید، می توانید از پروتئین وی ایزوله مصرف کنید. اگر به لبنیات و شیر آلرژی دارید، مکمل هایی که حاوی کازئین یا وی هستند، برایتان ایمن نبوده و توصیه نمی شود .

 

 

تهیه و تنظیم: تن آزما

 

 

در ادامه بخوانید: آیا مکمل های آهن عملکرد تمرینی را بهبود می بخشند؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *